Indie: Kaszmir – Freeride w Himalajach!

Data: 4 luty 2017 – 18 luty 2017
Cena: 1800 USD + bilet lotniczy ok. 2800PLN
Czas trwania wyprawy 15 dni
Liczba minimalna uczestników: 4
Liczba maksymalna uczestników: 7
Termin zapisów: do 15 stycznia 2017
Trudność: Wymagająca fizycznie.
Rodzaj aktywności: Narciarstwo, snowboard.
Zakwaterowanie: Hotel, pensjonat

Indyjskie Himalaje. 1500 metrów przewyższenia pomiędzy początkiem, a końcem zjazdów, głęboki puch, wysokie drzewa, szerokie stoki górskie, przygotowanie anty lawinowe, kulutra Kaszmiru, dobre jedzenie i wiele więcej. To wszystko doświadczycie w Kaszmierze w Indiach. Gulmarg stał się mekką dla zaawansowanych narciarzy i snowboard’erów z całego świata. Bez względu na pogodę zawsze można znaleźć miejsce do jazdy w puchu.

Wykorzystujemy górną cześć długiej gondoli, kolejki, jeśli tylko pogoda pozwoli, która wyrzuca nas powyżej 4000mnpm, blisko szczytu całego masywu Mt Apharwat(4300mnpm) z bogactwem mniej i bardziej stromych stoków i zbocz prowadzących do freeride w lasach tego wzgórza, pomiędzy szeroko rozstawionymi drzewami. Kiedy pogoda nie dopisuje i górna stacja kolejki jest nieczynna, eksloprujemy tereny od środkowej stacji, która prawie zawsze jest czynna. Wliczając to jazdę 10-15km Doliną Drang. Jazdę przez bezdrożną wioskę Drang, gdzie lokalne dzieci zawsze wyskakują, żeby bawić się z turystami. Kończać w mieście Tangmarg, gdzie taksówką udajemy się z powrotem do GUlmarg. Kiedy pogoda jest bardzo zła, z bardzo dużymi opadami śniegu, jeździmy w okolicy Monkey Hill, albo po terenach Babarshi Trees, gdzie dojeżdżamy taksówką. Zatrzymyjemy sie w jednym z bardziej komfortowych hoteli w Gulmarg, gdzie wieczory spędzamy na analizach wideo przebytego dnia i omawiamy nasze cele na kolejne dni.

Plan ramowy wyprawy:(plan może ulec zmianie w zależności o działania gondoli, od warunków atmosferycznych, od warunków śniegowych na stokach, zagrożenia lawinowego, sytuacji politycznej w rejonie)

1 Dzień – Wylot z Polski. Tranzyt na jednym z lotnisk w Europie
2 Dzień – Przylot do Delhi w godzinach porannych. Transfer na samolot do Srinagar. Lot do Srinagar. Transfer do Gulmar.
3 Dzień – Wyjazd gondolą do drugiej stacji kolejki Apharwat 3979mnpm
4 Dzień – Wyprawa zjazdowa w dół DOliny Drang(około 10-15km), przejazd przez wioskę Drang do miasteczka Tangmarg, lunch. Powrót taksówką do Gulmarg.
5 Dzień – Wyprawa zjazdowa przez Babarishi Trees poniżej Gulmarg. Powrót do Gulmarg(2699mnpm) taksówką
6 Dzień – Zjazd narciarski/snowboardowy z pierwsze stacji kolejki Kongdoori 3099mnpm
7 Dzień – Zjazd narciarski/snowboardowy z górnej stacji kolejki Apharwat 3979mnpm
8 Dzień – Zjazd narciarski/snowboardowy z górnej stacji kolejki Apharwat 3979mnpm
9 Dzień – Zjazd narciarski/snowboardowy z górnej stacji kolejki Apharwat 3979mnpm
10 Dzień – Zjazd narciarski/snowboardowy z górnej stacji kolejki Apharwat 3979mnpm
11 Dzień – Heli skiing/boarding(dodtakowo płatne 250 Euro osoba) lub zjazdy ze stacji górnej Apharwat 3979mnpm
12 dzień – Ekslopracja lasów ze stacji pierwszej kolejki Kongdoori(3099mnpm)
13 dzień – Jazda na wybranym przez uczestników miejscu. Transfer to Sringar. Nocleg w domach na jeziorze w Srinagar.
14 dzień – Zwiedzanie Srinagar. Lot do Delhi. Lot powrotny do Polski. Tranzyt na jednym z europejksich lotnisk.
15 dzień – Przylot do Polski.

Opis wyprawy
Całość wyprawy od wylotu do powrotu do Polski będzie trwać 15 dni. Będziemy lecieć z Polski przez jedno z europejskich miast do Delhi. Tam lądujemy w środku nocy, udajemy się prosto do strefy tranzytowej i łapiemy jeden z pierwszych tego dnia lotów do Srinagar. Na lotnisku w Srinagar zostaniemy odebrani przez naszego lokalnego kierwocę, który zawiezie nasz drogą, około 60km, do Gulmarg. Czas przejazdu to średnio 2 godziny. W Gulmarg od razu kwaterujemy się do jednego z lokalnych hoteli, gdzie będzie czekać na nas również lokalny przewodnik, który będzie nam towarzyszył podczas każdego dnia jazdy. Zostanie sprawdzony tutaj sprzęt uczestników. Także tego dnia, jak już trochę odpoczniemy po długich lotach zostanie przeprowadzone teoretyczne przeszkolenie z tematyki zagrożenia lawinowego i postępowania w razie wystąpienia lawiny. A także profilaktyki, jak takowej nie wywołać.
Kolejnego dnia po naszym przyjeździe do Gulmarg wyruszamy już na stok. Wybór trasy każdego dnia będzie zależny od zagrożenia lawinowego, pogody, pracy gondoli. Mamy w planach eksplorację 4 różnorodnych terenów zjazdowych. Można je w wielkim przybliżeniu podzielić na: Barbarishi Trees, Moneky Hill, Stacja Kongdoori(3099mnpm), Stacja Apharwat (3979mnpm)

Stacja Apharwat(3979mnpm)
Z tytułem najwyższej gondoli na świecie, ukończona w 2005 roku. Z jej masywnym 1300 metrowym przewyższeniem w pionie od wioski Gulmarg(2699mnpm). Umożliwia nam zjazdy przez rozległy, szerokie zbocza góry Apharwat, kierując się do doskonale, szeroko rozmieszczonych drzew lasu poniżej. Który to staje się mekką dla przygodowego freeride w lesie. Kiedy górna stacja kolejki będzie czynna, będziemy jej głównie używali do dotarcia do najlepszych i najbardziej szerokich terenów dostępnych dla narciarzy i snowboardzistów. Moglibyśmy zjeżdżać z góry przez nasze wszystkie 11 dni jazdy, i nigdy nie powtórzyć tej samej trasy. Pracownicy tego resortu prowadzą kontrolę zagrożenia lawinowego, oraz patrolują warunki w rejonie pod gondolą zwanym Gondola Bowl. Pozostałe tereny, to dziekie tereny, backcountry, gdzie decyzja o wyborze drogi należy do nas i musimy sami oceniać zagrożenie lawionowe. Decyzję podejmują prowadzący przewodnicy z Polski i lokalni, lecz w procesie decyzyjnym bierze udział cała grupa.

Stacja pierwsza gondoli Kangdoori(3099mnpm)
Stacja pierwsza znajduje się jakieś 400 metrów nad miastem. Będziemy jej używać, żeby zdobyć trochę wysokości oraz zrobić kilka interesujących zjazdów, jak np pół dniowy wypad w dół Doliny Drang. Jest to 10-15km trasa, kończąca się w miasteczku Tangmarg, gdzie wcześniej jeszcze odwiedzamy wioskę Drang. Lokalni ludzie będą nam machać i uśmiechać się na nas. A na pewno patrzeć z ciekawością na cały nas sprzęt.

Babarishi Trees – W dni obfitych opadów śniegu, gdzie będą one sięgały 30-40cm, będzie rozważać wypożyczenie taksówki na dzieć w celu ekslopracji terenów Babarishi Trees. Taksówka podwozi nas do miejsca rozpoczęcia zjazdu. Stamtąd mamy około 500 metrów w pionie zjazdu pomiędzy drzewami. Taksówka w tym czasie jedzie dookoła by odebrać nas z dołu, i z powrotem zawieźć na górę na kolejny zjazd.

Monkey Hill: Jest to 250-300 metrowe wzgórze, tuż za miastem, dobrze udeptanym szlakiem na jego szczyt. Mamy tutaj całe spektrum możliwości. Możemy zjechać w dół do drogi prowadzącej do Gulmarg, albo prosto do miasta. Kiedy naprawdę pogoda jest bardzo burzowa, a drogi są prawie, że nieprzejezdne, to jest doskonałe miejsce na ćwiczenia z zakresu ratownictwa lawinowego.

Problem może czase się pojawiać związany z wysokością, na której będziemy. Miasto Gulmarg jest zlokalizowane na 2699mnpm, więc tutaj naprawdę nieliczni będą odczuwać jakikolwiek dyskomfort. Ale granie szczytowe, z których planujemy robić swoje zjazdy znajdują się powyżej 4000mnpm, i na naszych pierwszych kilku wjazdach na górę na pewno będziemy mieli płytki oddech, i ciężko nam się będzie oddychało. Ale zaraz jak tylko zjedziemy trochę w dół nasz organizm szybko się zregeneruje. A za każdym kolejnym razem jak będziemy wjeżdżali będzie już tylko lepiej.
Dodatkowym bonusem(extra płatnym około 250-300 Euro) jest heli skiing/boarding. Polecimy do okolicznego szczytu Triple Peak, przy użyciu lokalnego śmigłowca, gdzie zostaniemy wysadzeni i wybraną drogą freeridową zjedziemy w dół w dolinę Drang, a dalej do miasteczka Tangmarg.

Dodatkowo oprócz naszego zaplecza liderów, instruktorów z Polski, którzy będą zawsze towarzyszyli grupie, współpracujemy z lokalnym przewodnikiem w Kaszmirze, który nie tylko jest bardzo dobry narciarzem i znad dobrze wszystkie doliny, ale jest urzpejmy i przyjazny. A dowcipami sypie na okrągło.

Miasto Gulmarg: Ustyuwaone prawie, że na samej północy Indii, tuż przy granicy z Pakistanem. W rejonie nazwanym Kaszmir. Aż do połowy XIX wieku, pojęcie Kaszmir były zarezerwowane tylko dla doliny pomiędzy wielkimi Himalajami, a masywem gór Pir Panjal. Stan ten terez jest zdecydowanie większy i graniczy z Afganistanem, Chinami i Pakistanem. Miasto ma około 30 hoteli, bankomat(nie zawsze działający), sklepy z pamiątkami i sklepy z jedzeniem. Z powodu swojej lokazliacji Gulmarg otrzymuje jedne z największych opadów śniegów w Himalajach i jest uznany za najlepszy resort narciarski w Himalajach. Narcarstwo zostało tutaj zaszczepione przez dwóch oficerów armii brytyjskiej w 1927 roku, kiedy to założyli pierwszy klub narciarski. Z Gulmarg, z górnej stacji kolejki w pogodny dzień możemy ujrzeć ośmiotysięcznik Nanga Parbat. Teren narciarski Gulmarg jest zlokalizowany w górach Pir Panjals, jednego z sześciu pasm, które składają się na Himalaje. Ogromne opady śniegu przekraczające 20 mentró na sezon, robią z tego miejsca prawdziwy raj dla snowboardzistów i narciarzy, kochających puch i freeride. Sześcioosobowa gondoal w resorcie Gulmarg została wybudowana przez francuską grupę w 1998r(do stacjo Kongdoori 3099mnpm), a druga faza(do stacji Apharawat 3979mnpm) w 2005 roku. Dostarcza w ten sposób ludzi do szerokich zboczy góry Mt Apharwat z długimi, nieuczęszczanymi zjazdami dochodzącymi do 1500 metrów w pionie.

Zakwaterowanie
Po otwarciu drugiej kolejki jadącej na 3979mnpm zimą 2005/2006, ciągle przybywa nowych hoteli w Gulmarg, a turyści mają wybór od bardzo prostych hoteli, do wygodnych hoteli nie odbiegających dużo standardem od standardów europejskich. W teorii jest w Gulmarg dostępnych około 200 pokoi, z ponad 300 łóżkami, do dyspozycji dla turystów. Lecz trzeba pamiętać, iż większość pokoi jest rezerwowana z dużym wyprzedzeniem.
Pracujemy z jednym partnerkim hotelem w Gulmarg. Ten hotel znajduje się w cichym miejscu, w lesie powyżej Gulmarg, w bliskim dostępie do stoków, zbocza góry Mt Apharwat, z 30 wygodnymi pokojami dwuosobowymi. Jest jednym z największych hoteli w Gulmarg, a co za tym idzie oferuje jedne z najlepszych usług. Hotel dysponuje 30 przestronnymi pokojami wyposażonymi w duże łóżka, wygodne krzesła, mały stoli, telewizor, łazienki. Wszystko pokoje są ogrzewane. Także ciepła woda jest dostępna w łazienkach. Lecz jak na taki rejon świata przystało – zdarzają się przerwy w ogrzewaniu oraz dostawie prądu, ciepłej wody. Trzeba być na to przygotowany. Śniadanie będziemy zjadali każdego ranka w hotelu. Kolację albo będziemy zjadać również w hotelu albo będziemy się raz na kilka dni wybierać spróbować czegoś innego w wiosce Gulmarg.

Pogoda: W styczniu i lutym temperatury w Gulmarg są przewaznie około 0*C do -15*C na wysokości 2699mnpm. Oczywiście wyżej może być zimniej. Najlepsza pogoda i warunki śniegowe do jazdy są tutaj w styczniu/lutym. Typowy pogoda to: 2-3 dniowe burze śnieżne, rozdzielone 3-5 dniowymi oknami dobrej pogody. Przeważnie nie ma tu silnych wiatrów, dlatego też puch jest super do jazdy. Podczas dni dobrej pogody śnieg staje się coraz lepszy, stabilizując się, dzięki czemu pozwalając na bezpieczne zjazdy ze stromszych ścian. Jedną z największych zalat w Gulmarg jest to, że jest tam nieskończona liczba miejsc do zjazdów. Jest to niesamowite miejsce i burze śnieżne nasypujące prawie metr śniegu, to nic nadzywczajnego tutaj.

Lawiny: Prowadzący, lokalni przewodnicy dokonują oceny zagrożenia lawinowego każdego ranka. Także podczas trawania zjazdów na bieżąco warunki są poddawane ocenie. Także wydawane są instrukcje dla uczestników jak mają uczestniczyć i pomagać w procesie decyzyjnym, oceniającym warunki zagrożenia lawinowego. Większość czasu prawdopodobnie będziemy dokonywać zjazdów poza szlakiem pod godnolą, dlatego też każdy uczestnik musi być w stanie pomoc praktycznie i teoretycznie na wypadek zdarzenia lawinowego. Wszyscy podróżujemy wyposażeni w sprzęt lawinowy: detektor, łopatę, sondę, walkie talkie.

Ciągle największym zagrożeniem dla narciarzy/snowboardzistów w Gulmarg są lawiny. Pomimo faktu, iż w przeciągu ostatnich 5 lat były tylko dwa wypadki lawinowe, śmiertelne na górze Mt Apharwat, musimy nadal uważać podczas naszych zjazdów. Większość terenu zjazdowego znajduje się w sektorze północnym(północnym i północno-wschodnim). Ponad 80% terenu ma nachylenie 35 stopni i więcej, i czasem docierają tu silne wiatry z południa i zachodu. Patrol śnieżny ratowników, każdego dnia, sporządza pełny raport lawinowy na nadchodzący dzień, lecz ich głównym obszarem działania są tereny stoków pod gondolą. Dla narciarstwa w pozostałej części góry(90%), każdy narciarz/snowboardzista musi polegać na swych własnych umiejętnościach oceny warunków śnieżnych i zagrożenia lawinowego. W zależności od definicji ryzyka na dzisiejszych szkoleniach lawinowych teren Mt Apharwat musiałby być uznany za teren wysokiego ryzyka lawinowego, a narciarze/snowboardziści muszą być świadomi, pewni swoich linii do zjazdów, które wybrali. Z uwagi na występowanie w poprzednim sezonie tzw. „Narciarzy Kamikadze”, po zobaczeniu linii jakiegoś zjazdu nie możemy od razu zakładać, że ta trasa jest bezpieczna, bo pewnie jechał, ktoś tędy z przewodnikiem. Każdy kto zdecyduje się na zjazdy w terenach poza tymi pod gondolą, decuduje się na sport wysokiego ryzyka. Narciarstwo/snowboard na stokach Mt Apharwat bez wiedzy o lwainach oraz bez lokalnego przewodnika, który zna tereny, może raptownie przemienić się w niebezpieczną podróż z możliwymi fatalnymi konsekwencjami.

Wliczone w cenę:
– sprzęt lawinowy: detektory lawinowe, walkie talkie
– transfer z lotniska w Srinagar do Gulmarg i z powrotem do Srinagar domu na jeziorze w mieście
– transfer z Srinagar do lotniska
– noclegi w pokojach 2-4 osobowych w Gulmarg i jeden nocleg w Houseboat w Srinagar
– skipass na dowolną liczbę zjazdów podczas naszych 11 dni zjazdowych
– opiękę lidera z polski oraz instruktora z polski(razem 2 osoby) plus dodatkowo przewodnika kaszmirskiego w Gulmarg
– koszta taksówek podczas wyjazdów grupowych każdego dnia zjazdowego np. do Babarishi Trees czy powortu z Tangmarg
– przeszkolenie dotyczące zagrożenia lawinowego w Gulmarg
– lot na trasie Polska – Delhi – Polska prowadzącego
– lot na trasie Delhi – Srinagar – Delhi prowadzącego
– ubezpieczenie KL i NNW, ubezpieczenie sportów wysokiego ryzyka
– walkie talkie, GPS, pulsoksymetr, telefon satelitarny

Nie wliczone w cenę:
– koszta bagażu sportowego w liniach lotniczych
– koszta nadbagażu na lotach międzynarodowych i krajowych
– koszta podatku lotniskowego
– koszta wyżywienia
– wiza do Indii
– lunchu
– posiłków na lotniskach
– przekąsek energetycznych na stoku
– wody butelkowej, prezentów, alkoholu,
– personalnego ubrania ciepłego na wyjazd
– osobistego wyposażenia w sprzęt snowboardowy/narciarski
– napiwków dla przewodników
– prania, internetu, połaczeń telefonicznych

Ważna informacja:
Uczestnik powinien być przygotowany, iż podczas wyjazdu narciarskiego/snowboardowego do Indii, nie wszystko musi pójść zgodnie z planem. Mogą być opóźnienia i braki, które dla nas mogą wydawać się nie do pomyślenia, np. nieregularny czas otwierania i zamykania gondoli. Uczestnicy muszą być także świadomi warunków pogodowych w wysokogórskim terenie, które mogą zmieniać się co chwilę, i pewna liczba dni ze złą pogodą musi zostać przyjęta do wiadomości przez uczestników(patrząc na statystyki pogodowe może to góra sięgać do 40-50% dni zjazdowych, gdzie górna kolejka może nie działać). Podczas dni ze złą pogodą gondola może zostać zamknięta ze względu na wysokie zagrożenie lawinowe(4 stopień) oraz słabą widoczność. W celu pełnego cieszenia się z wyjazdu, pozytywne nastawienie w kierunku nieprzewidzianych sytuacji, połączone z wysoką tolerancją sposobu życia i pracy lokalnych ludzi jest absotulnie wymagana.

Historia Wojny oraz ostrzeżenia dla turystów:
Indie i Pakistan toczyły przynajmniej trzy wojny o teren Kaszmirum wliczając w to dwie Indo-Pakistańskie wojny z 1947 roku i 1965 i ostatnia najbliższa nam w 1999 roku. Ale tereny Gulmargu należą do bezpiecznych, a turyści są miło witani przez lokalnych kaszmirczyków. Znajduje się tutaj bardzo wiele wojska, a przez ostatnie pięć lat turyści podróżowali do Gulmarg bez żadnych problemów. Ale równocześnie chcemy zaznaczyć, żeby nikt nie przechadzał się nocą samemu, z dala od turystycznych terenów, również unikać jakichkolwiek demonstracji. Niektóre rządy nadal odradzają podróż do Kaszmiru, lecz my uważamy to za stereotypowe podejście.

Bezpieczeństwo
Nawet jeśli Gulmarg może być osiągnięty przez publiczny transport, to jednak odradzamy takiej opcji. Polecamy w zamian wynajęcie jeepa z kierowcą. Aby zminimalizować ryzyko wypadku na drodze jest bardzo ważne aby zatrudnić doświadczonego i odpowiedzialnego kierowcę. Kierwocę, który posiada odpowiedniego jeepa, który jest dobrze wyposażony, żeby przejechać tą wąską, często pokrytą śniegiem, i słabo oczyszczoną drogę do Gulmarg.
Polityczna sytuacja w Kaszmirze odbija się tym, iż generalna opinia publiczna uważa iż jest to strefa podwyższonego ryzyka, i od dawan wszystkie placówki rządowe, różnych krajów odradzały podróży do tego miejsca. Od 2006 roku kiedy otwarta została druga stacja kolejki gondolowej, nigdy nie słyszeliśmy o jakichkolwiek kłopotach turystów, ze względu na sytuację polityczną pomiędzy Indiami, a Pakistanem. Okazyjnie strajki, polityczne manifestacje, albo inne formy ekspresji lokalnej ludności, ich niezadowolenia, mają miejsca. Ale takie wydarzenia mogą nastąpić w każdej dowolnej części świata. Lecz trzeba być świadomym, aby uważać w szczególności w tej części świata, gdzie każdy lokalny dba o siebie, żeby wszelkie „dobre rady” od lokalnych traktować z organiczonym zaufaniem. Kontakt z hotelami, albo innymi usługami w okolicy to koszmar. Komórki, nawet te z indyjskimi karta prepaid często nie działają w Kaszmirze, a publiczne telefony pozstawiają wiele do życzenia. Z naszego punktu widzenia uważamy iż nagłośnione niebezpieczeństwo w Kaszmirze jest wyolbrzymione, a ryzyko podróży jest tutaj podobne jak w każdym innym zakątku Indii, czy w takich krajach jak Nepal, Tajlandia, Filipiny.

Jedzenie:
Kuchnia kaszmirska: Nie tak ostra jak tradycyjne indyjskie curyy, ale bardzo smaczna. Dania jak rogan josh(wysmażona jagnięcina z przyprawami), yakhiyn(smażona jagnięcina z twarogiem), hakh(coś na styl szpinaku), rista-gushtaba(rozdrobnione kulki mięsa w pomidorach, sosie śmietanowym) są dostępne, oraz dodatkowo wszystkie tradycyjne indyjskie dania. Warzywa są dość rzadkie w Kaszmirze, ale jedzenie jest smaczne i obfite. Czasem możemy dostać sałatki, a nawet świeże owoce.

Ekwipunek:
Żeby naprawdę rozkoszowac się jazdą w świeżym puchu potrzebne są narty all-mountain dość szerokie (95-100mm szerokości pod butem zalecane).
Będziemy jeździli codziennie z małym plecakiem, do którego będziemy wkładać ekwipunek bezpieczeństwa oraz personalne rzeczt, które uważamy, że potrzebujemy.
Co brać:
– dobrej jakości jedna para spodni narciarskich/snowboardowych
– kurtka GOretex z kapturem
– bielizna termiczna górna i dolna
– kilka par warstw z długim rękawem na założenie na bieliznę termiczną, zapewniającą wystarczającą ruchomość
– buff
– ciepła czapka
– google
– maska, kominiarka
– ciepłe rękawice
– foki/albo rakiety śnieżne snowboardziści
– 30-40 litrowy plecak dzienny
– krem z fitrem UV, krem do ust
– personalna apteczka pierwszej pomocy
– ręcznik, kosmetyki do higieny osobistej
– latarka/czołówka
– dodatkowe baterie
– łopata, sonda(możliwość wypożyczenia na miejscu koszt ok. 200PLN tydzień za jedną rzecz)
– kask
– aprat, kamera

Narty
Najlepszym wyborem są narty freeridowe, które dadzą nam dobrą stabilnośc i utrzymanie się na powierzchni puchu, jak i w innych warunkach śniegowych. Najlepiej rozważyć narty z szerokością talii pomiędzy 85-100mm pod stopą. Cokolwiek szerszego niż to może stawać się niewygodne na trasach i wąskich przejściach, a także cięższe do manewrowania szybkiego pomiędzy drzewami.

Buty
Najlepiej mieć buty skiturowe na tego typu wyjazdy, ale jeśli mamy tylko duty do nart zjazdowych to też wystarczą. Jest niezmiernie ważne aby „rozbić buty”, oraz rozchodzić je przed wyjazdem w Kaszmir. Trzeba je wcześniej gdzieś wypróbować. Kiedy będziemy kupować nowe buty jest ważnym żeby odwiedzić reputowany sklep z butami narciarskimi, aby mieć pewność, iż dobry but zostanie zakupiony, pasujący do naszej stopy, do kształtu nogi. Nie każdy but będzie pasował, tak samo każdemu, czy odpowiadał wymaganiom danej osoby. A dobry, markowy sklep będzie w stanie wybrać odpowiedni but do rodzaju jazdy jaką chcemy uprawiać, i do naszej nogi. Jeśli ktoś chciałby wypożyczyć buty tutaj na miejscu, ich wybór jest bardzo limitowany, oraz nie należą do najnowszych modeli.

Choroba wysokościowa:
Resort Gulmarg znajduje się na wysokości 2699mnpm, która to wysokość nie jest jeszcze taką na której doświadcza się skutków choroby wysokościowej. Jednakże, gondola, którą będziemy jeździć biegnie aż do 3979mnpm, i wystąpienie objawów tam, jest bardzo prawdopodobne.
Symptomami choroby wysokościowej AMS są: bóle głowy, wymioty, utrata apetytu, czasowe braki tchu, zawortu głowy. Sam ból głowy nie oznacza, że zachorowaliśmy na AMS!
Aby zminimalizować jakiekolwiek ryzyko dyskomfortu i nieprzyjemności nawet z lekkiego bólu głowy, każdy uczestnik powinien:
– pić bardzo dużo wody
– unikać alkoholu i tabletek nasennych
– nie przemęczać się w górach(w szczególności w pierwsze dni), ustabilizować oddech, wykonywać czynności fizyczne bardzo powoli.
Od razu jak się poczujemy źle musimy o tym powiedzieć jednemy z prowadzących. Jest bardzo szybkie i proste lakarstwo na AMS – zejście, zjazd w dół.

Wymagania fizyczne:
Musi sobie każdy odpowiedzieć na pytania, czy jestem:
Jestem pewnym siebie narciarze/snowboardzistą w różnorodnym terenie i na stromych stokach. Potrafię jeździć przodem, tyłem, trawersować strome stoki bez żadnego problemu. Nie stanowi dla mnie problemu podchodzenie/skitoury 1-2 godziny aby dotrzeć do najlepszego terenu do zjazdu. Jestem ukierunkowany na jazdę w najlepszym puchu, śniegu z możliwych, próbować to coraz stromszych stoków.
Potrafię jeździć cały dzień tylko z kilkoma krótkimi przerwami, i moge podchodzić do 2 godzin na dzień(około 600metrów do góry). Przygotowując się do tego wyjazdu, biorę pod uwagę aktywności które zwiększą moje tętno, oraz zastosuje trening aerobowy. Polecane ćwiczenia: bieganie, maratony, jazda na rowerze, pływanie.

Przygotowanie fizyczne
Aby w pełni cieszyć się wyjazdem narciarskim/snowboardowym w Himalajach, uczestnicy muszą być zdrowi i fizycznie sprawni. Dobra kondycja fizyczna nie tylko poprawia sprawność wykonywania naszych ruchów ciała , ale również przekłada się na zdolność do uprawiania sportu w bardziej relakscyjny sposób oraz z pewnością siebie. Przygotowanie na sportowy urlop w Himalajach wymaga silnego osobistego zaangażowania i wiele dyscypliny od każdego z uczestników. Dzienne zjazdy osiągające w niektóre dni nawet do 10km w pionie przejechanego terenu na wysokościach 2500-4000mnpm, mogą być nawet dla dobrze wytrenowanych ludzi wyzwaniem.
Bez odpowiedniego fizycznego przygotowania, uczestnicy zmęczą się bardzo szybko, a co za tym idzie ryzyko upadków, wywrotek zdecydowanie na zmęczeniu się zwiększa, co może doprowadzić do poważnej kontuzji. Dlatego też, jest wręcz koniecznym zacząć trening przygotowawczy na około 2 miesiące przed datą wyjazdu, aby wzmocnić i rozciągnąć nasze mieśnie i więzadła. Musimy poświęcić czas na trening tych podstawowych czynników: siłu, zręczności, wytrzymałości.

Trening siłowy
Silny organizm jest podstawą odpowiedniej formy fizycznej. Tylko z wystarczającą siłą jest możliwe aby poradzić sobie z całodniowym programem aktywności sportowej na dużych wysokościach. Odpowiednia siła jest dla nas wyznacznikiem, że jesteśmy w stanie wykonać wymagane ruchy ciała w spokojny, skoordynowany i kontrolowany sposób, oraz, iz zaadaptujemy się szybko do ciągle zmieniających się warunków terenu. Bez odpowiedniego przed wyjazdowego treningu uczestnicy meczą się bardzo szybko w szczególności na dużych wysokościach, osiągając stan wyczerpania, z którego jest ogromnie ciężko się szybko zregenerować.
Narciarstwo, snowboard wymaga dużo siły w nogach, dlatego też jest bardzo ważnym aby skupić się na treningu właśnie tych partii ciała przed wyjazdem w Himalaje. Aby poprawić siłę nóg można zastosować wiele metod. Jedną z prostszych jest decyzja o używaniu schodów zamiast windy w codziennym życiu. Oraz korzystać z każdej nadarzającej się chwili na spacery, zamiast przemieszczać się autem, transportem publicznym. Jednak te kilka kroków, jednak nie będzie wystarczającym przygotowaniem. W szczególności osoby, które nie ćwiczą regularnie, i w wieku ponad 45 lat, powinny ustalić sobie osobisty reżim treningowy aby odpowiednio się przygotować do wyjazdu w Himalaje.
Najlepszymi metodami na budowanie siły w nogach są trekkingi oraz jazda na rowerze po górzystym terenie, wzniesieniach. W miarę możliwości na około 3 miesiące przed wyjazdem na wyprawę warto zastosować takie rozwiązania. W ciągu tygodnia 3 krótkie marsze od 10km do 15km z 1000-1200m(w pionie) zdobycia/lub utraty wysokości. Oraz jedno dłuższe wyjście 20-25km z 1500-2000 metrami pokonanego przewyższenia(w dół lub górę). Uczestnicy, którzy pokierują się podobnym treningiem mogą być pewni, iż wytrenują sobie odpowiednią siłe do uprawiania narciarstwa/snowboardu przez wiele godzin dziennie w głębokim puchu.

Trening zręcznościowy-rozciągający
Wysoka zręczność jest kluczem do unikania kontuzji, lecz pomimo swojej ważności czesto jest omijanym elementem treningowym. Elastyczność jest umiejętnością do rozciągania mięśni oraz więzadeł tak bardzo jak tylko się da, bez konieczności wywierania nacisku na stawy. Wraz z wiekiem nasze mięśnie ciągle stają się coraz bardziej mniej elastyczne. Rutyna codziennego rozciągania rano powinna stać się naszym nawykiem. Wystawienie niewytrenowanych mięśni, więzadeł, stawów na duży nacisk, aktywność fizyczną może mieć fatalne konsekwencje dla naszego zdrowia.
Znamy wiele różnych moted aby wytrenować naszą elastyczność, a wiele ośrodków fitness oferuje wyspecjalizowane programy „stretching’owe dla różnych sportów. Polecamy do ćwiczeń rozciągających Yogę, oraz bardzo prostę ćwiczenie „Powitanie Słońca”

Polecamy wykonywać te ćwiczenie codziennie przez jakieś 25-30 minut i dodatkwo dłuższa sesja yogi przynajmniej raz w tygodniu.

Trening wytrzymałościowy
Posiadanie dużej wytrzymałości oznacza bycie w stanie wykonywać aktywność fizyczną przez dłuższy okres czasu bez bycia zmęczonym. Wytrzymałość może być wytrenowany w różne sposoby. Jedną z najlepszych metod, są spacery, marsze, trekking – chodzenie. Z trzeba – 30 minutowymi sekcjami „spokojnego marszu” w tygodniu w płaskim terenie jest możliwe poprawienie swoje wytrzymałości fizycznej. Przed wyprawą najprościej jest zbadać czy każdy z nas ma wystarczającą wytrzymałość, czy spełnia ona wymagania naszej zaplanowanej wyprawy, aktywności fizycznej. Najlepiej zrobić to przez wybranie się na kilka dni przynajmniej w góry i codziennie ukończenie 5-6 zjazdów w głębokim puchu. Dodatkowo najlepiej to zrobić na wysokościach 2500-3500mnpm. Ale gdzie? Jakby było takie miejsce w Polsce, z dużą ilością puchu na wysokościach 2500-3500mnpm to nie musielibyśmy jechać do Indii!
Trening wytrzymałościowy łączy w sobie siłe i wytrzymałość, które jednocześnie obie rzeczy możemy wyćwiczyć np. za pomocą praktyk podanych w punkcie Trening siłowy. Czym szybciej możemy pokonać dane dystanse, z mniejszą ilością przerw to znaczy iż uzyskujemy postęp w danym treningu.

Krytyczna samoocena
Przed wyruszeniem na wyprawę przygodową, taką jaka jest tam do Kaszmiru w Indiach, każdy z uczestników musi dokonać szczerej i krytycznej samooceny. Jaki jest mój poziom sprawności ruchowej, jak dobre mam zdrowie, jakie są moje słabości, jak wysokie są moje umiejętności narciarskie/snowboardowe, jak sobie radzę w sytuacjach stresujących, jak wygląda moja umiejętność współpracy w grupie? W momencie gdy proces samooceny jest dokonany, jest ważnym aby skonfrotnować zidentyfikowane problmemy, czytając o nich i szukając porady. Szczerość i silna wola są koniecznie wymagane aby nas przygotować odpowiednio mentalnie i fizycznie, do bezproblemowej wyprawy w Himalaje.

Optymizm
Najważniejszym elementem w mentalnym przygotowaniu do wyprawy jest umiejętność bycia bezwarunkowo pedekscytowanym z powodu zbliżającego się doświadczenia. I posiadać mentalną siłę radzenia sobie ze wszystkimi negatywnymi wpływami, które mogą wpłynać na nasze podejście do wyprawy(jak raporty tv, opinie znajomych itp.). W czasie podróży do dalekich krajów oraz słabo rozwiniętych terenów jest niemożliwym przewidzieć każdy detal podróży. Zdrowy optymizm dostarcza nam prawidłowego nastawienia psychicznego, aby połączyć radość z wyjazdu, z silną determinacją wdrażania naszych pomysłów, pragnień w rzeczywistość.